Traditie

Sloeproeien is verbonden met de Nederlandse geschiedenis. De VOC schepen in de middeleeuwen hadden roeisloepen aan boord, welke werden gebruikt voor transport van schip naar de wal, of voor het ‘uitroeien’ van de trossen waarmee afgemeerd werd. Eind 17e eeuw hadden de Nederlandse zeilende walvisvaarders sloepen mee om op de walvissen te jagen, deze snelle ‘whale-boat’ sloepen waren voorzien van een harpoen. De reddingsloep is ook al honderden jaren aanwezig op onze koopvaardij- en marineschepen. De Marine heeft al jaren de statige B2 sloepen. In de havens werden honderden jaren lang jollen gebruikt door de ‘vletterlieden’. Vervoer van mensen of materialen, assistentie bij ankeren en aan- en afmeren, maar ook voor de haringvisserij werden de vletterlieden ingezet. Ook het loodswezen kent een rijke historie met sloepen.

0175-HT_masrova_evabloem-fotografie
Competitieverband en eer

Waar sloepen waren, waren ook wedstrijden. Op zeevaartscholen, waar sloeproeien één van de verplichte vakken is, worden al sinds de jaren ’50 sprintwedstrijden georganiseerd, en in de loop van de jaren kwamen er korte en lange prestatietochten bij in Nederland. Maar we zijn nu eenmaal competitief ingesteld, dus bij iedere tocht zijn er altijd genoeg teams die er een wedstrijd van maken. Inmiddels zijn er een kleine 250 sloepen actief in het Nederlandse wedstrijdcircuit, en worden er jaarlijks ruim 20 wedstrijden georganiseerd.

0178-HT_masrova_evabloem-fotografie

De Koninginne-tocht onder de sloeproeiraces

De tocht die iedere roei(st)er minstens één keer moet hebben geroeid, is de machtige Harlingen-Terschelling oversteek. Deze HT is ontstaan in 1975. In 1975 bestaat de zeevaartschool 100 jaar, en op 21 juni van dat jaar starten twee sloepen aan de eerste ‘prestatietocht’ Harlingen-Terschelling. In ’76 deden er 3 sloepen mee, en gestaag is dit uitgegroeid tot het maximumaantal deelnemers; 130 sloepen. De tocht kan zeer zwaar zijn, en vele uren duren. Regelmatig komen sloepen niet aan, en stranden ergens op een zandbank tussen de eilanden. Masrova heeft met de Remex Liberus al jarenlang een HT-nummer wat recht geeft op deelname. Niet meedoen aan de race betekent het inleveren van het nummer omdat er inmiddels meer dan 100 andere sloepen op de wachtlijst staan. Masrova is dus ieder jaar vertegenwoordigd op dit prachtige evenement!

0138-HT_masrova_evabloem-fotografie

Veel wedstrijden

Met Masrova strijden we mee in het algemeen klassement met de oude vertrouwde Remex Liberus. Er is volop keuze in Nederland. Naast de HT zijn er tientallen sloeproeiwedstrijden, en kunnen teams onderling strijden in verschillende competities. Masrova doet actief mee aan deze wedstrijden en vervoer moet meestal over land naar het wedstrijdveld. Vrijwilligers nemen dit graag voor hun rekening. 

Nieuwe sloepen

De sport groeit nog steeds. Jaarlijks komen er nog sloepen en teams bij. Oude sloepen welke na ijverig restauratiewerk weer in de vaart komen, of nieuw gebouwde sloepen.

0196-HT_masrova_evabloem-fotografie

Topsport!

Sloeproeien is een serieuze sport. Wedstrijden zoals de HT of de Amsterdamse grachtenrace vergen veel van je lijf. Tijdens een wedstrijd gaan liters sportdrank, trossen bananen en stapels energierepen mee, dat hoort bij sloeproeien en (gelukkig) nog steeds het ruige sfeertje van ‘vroeger’. Na de finish is het tijd voor feest. Dat maakt sloeproeien ook een ontzettend gezellige sport. Wie een keer 1000 of 1500 roei(st)ers heeft meegemaakt in de feesttent na afloop van een wedstrijd, en de sfeer heeft geproefd, wil niets anders meer.

0234-HT_masrova_evabloem-fotografie

loading